در نشست خبری مطرح شد/ آمادگی شرکت توسعه برای بلیت فروشی در ورزشگاه آزادی
مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی اعلام کرد که این شرکت به عنوان مالک ورزشگاه آزادی، براساس مقررات می تواند اقدام به فروش بلیت الکترونیکی کند و بلیت فروشی کمک بزرگی برای بازسازی این ورزشگاه خواهد بود.

«مصطفی مدبر» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: تیم های استقلال، پرسپولیس و تیم ملی که از ورزشگاه آزادی برای برگزاری دیدارهای خود استفاده می کنند، شرایط خود را برای بلیت فروشی مطرح کردند. اما بهتر بود بلیت فروشی به یک بخش واگذار می شد.
وی اظهار داشت: پیش از این قرار بود که شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی به نمایندگی از این دو باشگاه و تیم ملی، موضوع فروش بلیت الکترونیکی ورزشگاه آزادی تهران را با همان تقسیمات عددی که مطرح کردند، انجام و فقط اجاره بهای ورزشگاه را از محل فروش آن دریافت کنیم که در این مسیر، تغییراتی ایجاد شد.
مدبر اواخر تیر ماه امسال گفته بود که تفاهمنامه ای بین باشگاه های استقلال، پرسپولیس، سازمان لیگ و شرکت توسعه با هدف واگذاری بلیت فروشی الکترونیکی ورزشگاه آزادی به این شرکت امضا شده که بعد از برگزاری مناقصه عمومی انجام می شود.
براساس آیین نامه فدراسیون فوتبال، درصدی از درآمد بلیت فروشی به شرکت مجری و مابقی به تیم های مختلف لیگ برتر پرداخت خواهد شد.
مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی توضیح داد: در آن مقطع یک شرکت خصوصی، قراردادی را به مدت 11 سال با سازمان لیگ فوتبال ایران با دریافت 35 درصد از محل بلیت فروشی، منعقد کرد و قرار بود برای تجهیز بلیت فروشی ورزشگاه آزادی تهران مبلغی را هزینه کند.
وی اضافه کرد: اکنون دو سال از آن 11 سال می گذرد که در این مدت این شرکت فقط بلیت فروشی آزادی را انجام داده است که البته شرایط قرارداد نیز به نفع فوتبال نبود. براساس آن تفاهمنامه قرار بود سازمان لیگ با شرکت مجری قرارداد خود را فسخ یا اقاله (نادیده انگاشتن) کند تا پس از آن شرکت توسعه بلیت فروشی را انجام دهد؛ اما دوستان موفق به فسخ قرارداد با مجری نشدند.
مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی افزود: شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی نیز مصرانه اعلام کرد زمانی بلیت فروشی را می پذیرد که تکلیف قرارداد با مجری بلیت فروشی مشخص شود، زیرا به لحاظ حقوقی نمی شد قرارداد را به منتقل کرد. اکنون فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ یک طرفه قرارداد خود را با مجری فسخ کردند و بلیت فروشی را به دو باشگاه واگذار کردند که این اقدام خوبی است.
وی اظهار داشت: شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی آمادگی انجام فرآیند بلیت فروشی را با انجام تمهیدات لازم برای سرخابی ها و تیم ملی دارد و از طرفی چون شرکت توسعه مالک ورزشگاه آزادی است، می تواند تمهیدات امنیتی بهتری در این ورزشگاه داشته باشد.
مدیر عامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در باره آخرین وضعیت عملیات بازسازی ورزشگاه آزادی تهران که از اواخر خرداد ماه امسال آغاز شده است، گفت: سکوهای 34 تا 36 ورزشگاه آزادی اکنون در مرحله بتون ریزی قرار دارد و در این بازسازی با توجه به آزمون و خطا توانستیم با تمهیداتی به طور اساسی این سکوها را بازسازی کنیم.
وی گفت: یکی از ایرادات که در این بازسازی در حال برطرف شدن است، مشکل آبریزی و خوردگی سازه است که برطرف شد و معادل 40 میلیارد ریال تاکنون هزینه شده است .
مدبر گفت: البته بازسازی این ورزشگاه همانطور که از قبل اعلام کردیم نیاز به 160 میلیارد ریال اعتبار دارد و اگر دولت طی دو سال این بودجه را در اختیار قرار دهد می تواینم کار بازسازی را پایان دهیم.
مدیر عامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در خصوص حضور زنان در ورزشگاه نیز گفت: از لحاظ سخت افزای و نرم افزاری مشکلی برای حضور زنان در ورزشگاه ها نداریم و حتی امکان ایجاد جایگاه های مخصوص ویژه زنان را داریم، اما نهاد تصمیم گیری در خصوص ورود زنان در ورزشگاه ما نیستیم .
وی در مورد استاندارد سازی مجموعه های اسکی شمشک دیزین گفت: از ماه ها قبل و با سرعت کار استاندارد سازی پیست دیزین شروع شده است و امیدواریم بتوانیم در فصل مناسب از آن بهره برداری کنیم. البته سازمان استاندارد ایراداتی در ایمنی پیست ها گرفت که ما در حال برطرف کردن آنها هستیم.
وی در باره انتشار خبر کذب محبوس شدن 100 تن در تله کابین پیست اسکی دیزین در روزهای اخیر گفت: این خبر درحالی منتشر شد که پیست در حال آماده سازی برای بهره برداری بوده است و با شکایت شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، دادستان کرج به موضوع ورود کرد.
مدبر افزود: دست هایی در کار است تا به تشویش افکار عمومی و ایجاد ناامنی بپردازند. سایت هایی که این خبر را منتشر کرده اند شناسایی شده اند و به مراجع قضایی معرفی شدند. انتشار اخبار کذب در جذب حامیان مالی برای استاندارد سازی پیست های بین المللی و گردشگران خارجی تاثیر منفی دارد.
مدیر عامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور به 596 طرح ورزشی این شرکت از بدو تاسیس اشاره کرد و گفت: این شرکت در دوره فعالیت خود در 5 سال اخیر با 292 طرح نیمه تمام کارش را شروع کرد که تاکنون 54 طرح ورزشی کلان و خرد در سراسر کشور افتتاح شده است و اگر اعتبارات تامین شود 48 طرح دیگر تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.
مدبر در ادامه در باره بودجه های تخصیصی در سال های 95 و 96 به این شرکت توضیح داد و افزود: سال گذشته اعتبار مصوب شده این شرکت 509 میلیارد تومان بوده که 233 میلیارد تومان آن تخصیص داده شد و در واقع از بودجه مصوب شده این شرکت کمتر از 50 درصد آن پرداخت شده است.
وی در باره واگذاری طرح های نیمه تمام زیر 50 درصد پیشرفت فیزیکی به بخش خصوصی گفت: شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی به دلیل ماهیت توسعه ای قابل واگذاری نیست و اگر چنین شرکتی نباشد چه کسی باید ساخت اماکن ورزشی را انجام دهد بر این اساس شرکت را از لیست واگذاری خارج کردیم و فقط اموال و دارایی ها قابل و اگذاری است.
مدبر ادامه داد این شرکت 33 نقطه دارد که ورزشگاه آزادی و انقلاب در آن تعریف می شود و 17 مکان از این 33 نقطه در اختیار مجموعه های سوارکاری در کشور به غیر از مجموعه سوار کاری نوروز آباد و گنبد است.
وی متذکر شد که واگذاری فقط فروش اموال نیست زیرا فروش یک بخش از قانون خصوصی سازی است ما تلاش داریم با واگذاری طرح ها به بخش خصوصی تصدی گری دولت را کاهش دهیم.
مدیر عامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور افزود: اما بلاتکلیفی شرکت توسعه در امر نگهداری و بروز رسانی مشکل اصلی است زیرا وقتی اموال در فهرست فروش قرار بگیرند دولت نمی تواند حتی برای نگهداری اماکن هزینه کند و فقط باید وضعیت موجود را حفظ کند این بلاتکلیفی به نفع ورزش و این شرکت نیست.
مدبر با بیان نمونه ای گفت: پیست بین الملی دیزین در فهرست فروش قرار گرفته اما از طرفی از شرکت می خواهند این پیست را ایمن سازی کند. با تضادی که وجود دارد نمی دانیم چه کنیم امیدواریم این موضوع با روش های دیگر واگذاری برطرف شود.
مدیر عامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور اضافه کرد: سازمان خصوصی سازی اعلام کرده آماده برطرف کردن این تضادها است.
وی در خصوص اماکن ورزشی که در اختیار فدراسیون ها قرار دارد، گفت: براساس آمار کلی 57 درصد اماکن ورزشی کشور در اختیار این شرکت است. به عنوان نمونه باشگاه تنیس استقلال به طور 100 درصد در اختیار فدراسیون قرار دارد، اما برخی فدراسیون ها کم لطفی می کنند و نه تنها از این اماکن به درستی نگهداری نمی کنند، بلکه اجاره و هزینه آب و برق را نیز پرداخت نمی کنند.
مدبر ادامه داد: این امکانات دولتی برای ورزش قهرمانی و برگزاری رقابت های مختلف و حتی درآمد زایی در اختیار فدراسیون ها است و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی به عنوان یک شرکت دولتی باید از محل این اجاره ها هزینه نگهداری اماکن ورزشی را تامین کند.
وی به سالن جودو ورزشگاه شهید افراسیابی اشاره کرد و گفت: این سالن حدود دو هزار نفر گنجایش دارد که از سال گذشته برای بازی های آسیایی در اختیار فدراسیون جودو گذاشته شده است و برای مدت کوتاهی است که به شرکت توسعه برگردانده شد تا کار بازسازی انجام شود. این سالن مکان تمرینی نیست و باید برای انجام مسابقات رشته های مختلف توپی استفاده شود در حالی که فدراسیون جودو از این مکان به خوبی نگهداری نکرده است و آن را اجاره هم داده است.
مدبر یادآوری کرد : البته برخی فدراسیون ها از محل درآمدشان برای نگهداری اماکن ورزشی زیر مجموعه شرکت استفاده می کند که می شود به رشته های تنیس و والیبال اشاره کرد.
وی اضافه کرد: 35 میلیارد ریال بدهی سنوات گذشته از فدراسیون هایی که اماکن ورزشی این شرکت را در اختیار آنان بوده بابت هزینه انشعابات طلب داریم که تاکنون پرداخت نشده است و شرکت توسعه آنها را پرداخت کرده است ما می دانیم برخی فدراسیون ها مشکل دارند و حتی درآمد زایی هم ندارند اما می توانند از محل دریافت کمک های خود بخشی از این هزینه را پرداخت کنند .
وی در باره بدهی باشگاه استقلال و پرسپولیس به این شرکت نیز در ارتباط با استفاده از زمین های ورزشگاه آزادی گفت: این دو باشگاه در یک سال و نیم گذشته بدهی خود را به این شرکت نداده اند و این درحالی است که ما پس از انجام هر دیدار باید هزینه کلانی را برای بازسازی زمین چمن انجام دهیم در حالی که باشگاه ها و فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ از محل تبلیغات و بلیت فروشی وجهی دریافت می کنند اما این دو باشگاه بدهی ما را پرداخت نمی کنند این چه نوع همکاری محسوب می شود.
مدبر درباره اماکن ورزشی افتتاح شده در استان های مختلف و نحوه بهره برداری آن توضیح داد : استفاده بهینه از این اماکن و نگهداری خوب بسیار مهم است اما در برخی از استان ها فشارهای زیادی از سوی برخی نمایندگان مجلس، استانداری ها و بخش های مختلف برای افتتاح طرح ها وارد می کنند.
مدیر عامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در خصوص مسقف کردن ورزشگاه نقش جهان اصفهان گفت: از کارهای باقی مانده این ورزشگاه که به عهده شرکت توسعه است تنها مسقف کردن آن باقی مانده است که ما نیز مرحله به مرحله و با بررسی های دقیق در حال انجام آن هستیم.
مدبر در خصوص اینکه گفته شده طبقه دوم این ورزشگاه قابل استفاده نیست گفت: این ورزشگاه به لحاظ ایمنی یکی از بهترین ورزشگاه های کشور است و هیچ حادثه ای برای آن متصور نیست مگر اینکه زلزله ای بسیار عظیم رخ دهد و مسئولان استان نیز گفته اند اگر سکوی های طبقه دوم پر نمی شود به دلیل این است که تعداد تماشاگران کم است.
مدیرعامل شرکت توسعه درباره درخواست فدراسیون بسکتبال برای اختصاص یک سالن آماده به این فدراسیون، گفت: در این سال ها طرح جدیدی را آغاز نکرده ایم که بتوانیم سالن آماده ای را در اختیار فدراسیون قرار دهیم.
وی گفت: به فدراسیون بسکتبال اعلام کردیم که می توانیم سالن بعثت را در اختیار باشگاه مهرام به عنوان بخش خصوصی قرار دهیم و خود ما نیز برای تکمیل این سالن کمک و همکاری لازم را اعمال کنیم.
مدبر در خصوص ساخت ورزشگاه های جدید بر اساس استانداردهای روز دنیا، توضیح داد: این ورزشگاه ها بر اساس آخرین استاداردهای روز و قوانین جدید احداث می شوند. اخیرا نیز فدراسیون فوتبال در مورد سیستم نور ورزشگاه اعلام کرد که باید بر اساس استداندارها باشد که ما نیز این مساله را انجام می دهیم.
وی اعلام کرد: شرکت توسعه در سال های اخیر مرکز نظارت بر استاندارد تجهیزات ورزشی را در ورزشگاه آزادی راه اندازی کرده است، اما فدراسیون ها و وزارت ورزش از این ظرفیت استفاده نمی کنند. در حالی که برخی شرکت ها، شهرداری و بخش های خصوصی از این مرکز بهره لازم را می برند.
مدبر درباره پیست های دوچرخه سواری در دو استان کرمان و مازندران، توضیح داد: پیست کرمان آماده بهره برداری است، اما نیاز به روکش پولیمری دارد که این پولیمر در ایران تولید نمی شود و آنرا از دیگر کشورها وارد کردیم و از نمایندگانی فدراسیون جهانی دوچرخه سواری نیز برای بازدید از این پیست به کشورمان سفر کرده اند. اقداماتی در این حوزه در حال انجام است و امیدواریم پیست فوق به زودی بهره برداری شود.
وی درباره پست دوچرخه سواری ساری نیز توضیح داد: سازه های این پیست با همکاری بخش خصوصی تمام شده است و برای مسقف کردن آن که چوبی است، نیاز به انجام فرآیند مناقصه داریم، چرا که در کشورمان این فناوری وجود ندارد.


گفتگوی آنلاین
هیچ اپراتوری در حال حاضر آنلاین نمی باشد
لطفا پیغام خود را گذاشته تا در اسرع وقت به آن رسیدگی و در صورت لزوم با شما تماس گرفته خواهد شد